Assassin's Creed 3 Remastered Review (2024)

Assassin's Creed 3 Remastered

Terug in de tijd.

Assassin's Creed 3 Remastered Review (1)

Wanneer je iets vanuit dit artikel koopt, krijgt IGN Benelux mogelijk een deel van de inkomsten.

byGerard Olsder

Geplaatst op 29 maart 2019 13:00

Met Assassin’s Creed III Remastered weet Ubisoft de originele game een oppoetsbeurt te geven en nieuwkomers een toffe setting in Amerika te bieden. De grote vraag is natuurlijk, heeft Assassin’s Creed III hedendaagse gamers nog wat te bieden?

Assassin’s Creed III was ten tijden van de oorspronkelijke release in 2012 een nogal gehypete titel. De Creed-serie was op een spreekwoordelijk hoogtepunt en na deel twee, Brotherhood en Revelations was de tijd rijp om een aantal nieuwe hoofdpersonen te introduceren. Met Hatham Kenway, Conor Kenway, Aveline de Grandpre en natuurlijk Edward Kenway horen een aantal delen in de serie qua verhalen en setting bij elkaar. Assassin’s Creed Rogue heeft vorig jaar al een remaster gekregen op de PS4 en Xbox One en natuurlijk is Black Flag ook al enkele jaren beschikbaar. ACIII en ACIII Liberation ontbraken dus nog in het rijtje van de Assassin’s Creed-serie die zich in Amerika afspeelt. Tot vandaag. Met Assassin’s Creed III remastered krijg je niet alleen een remaster van het derde deel en alle DLC, maar ook de complete game van Liberation.

Dat betekent dus dat je als vanouds weer tempeliers kunt uitschakelen, missies met een volle honderd procent moet proberen te synchroniseren en het destijds nog behoorlijk complexe verhaal van de originele trilogie van Assassin’s Creed en Desmond Miles tot een goed einde moet brengen. Omdat het derde deel in de serie ook alle DLC bevat, over een alternatieve versie van de geschiedenis die zich richt op een verdorven versie van George Washington, zul je in het hoofdmenu eerst een keuze moeten maken tussen welke game en content je wilt gaan spelen. ACIII ziet er voor hedendaagse begrippen niet slecht uit en vooral de setting van het Amerika van rond de burgeroorlog is een goede vondst die zelf nu, jaren na de originele release, nog steeds tof aanvoelt. Het heeft gewoon een zeker charme om Boston, de Amerikaanse wildernis en natuurlijk New York te bezoeken.

Beide games gaan niet de geschiedenis-boeken in als mooiste games van 2019

Op het grafische vlak zijn beide games nu in 4K te spelen. Ook HDR en de bijkomende verbeterde lichteffecten komen daarbij prima tot hun recht. Natuurlijk blijven beide games wel redelijk minimalistisch op het gebied van textures en zijn de omgevingen redelijk kaal, waardoor beide games zeker niet de geschiedenisboeken ingaan als de mooiste games van 2019. De locaties zijn wel sfeervol en de games draaien beide op een stabiele framerate. Toch vond ik de karaktermodellen soms een beetje last hebben van doods lijkende ogen en zijn er af en toe duidelijke grafische glitches te vinden. ACIII was bij de oorspronkelijke release ook behoorlijk buggy, dus personages die in voorwerpen blijven hangen, slechte overgangen tussen omgevingen waar je soms screen-tearing kunt tegenkomen en de sporadische herstart van een checkpoint omdat je vast komt te zitten horen nu eenmaal bij de game. In dat opzicht is dit een hele trouwe remaster geworden. Met de jaren zijn ook de animaties van de personages en dieren sterk verbeterd. Hoewel deze remaster de modellen zelf een opknapbeurt heeft gegeven is wel duidelijk te merken dat de modellen nog op oude en duidelijk gedateerde animaties leunen.

Assassin's Creed 3 Remastered Review (3)

Qua gameplay is ook goed te merken dat de laatste paar Assassin’s Creed-games echt grote sprongen hebben gemaakt. Dit is weer een stapje terug aangezien de combat een stuk simpeler is in deze games. Gewoon het cirkel-knopje ingedrukt houden en je kunt wachten op een uitgelezen kans om je tegenstanders te counteren. Natuurlijk heb je als speler daardoor al snel het gevoel een niet te stoppen moordmachine te zijn, en dat is ook zeker het geval aangezien ACIII niet bepaald moeilijk is.

Het zorgt er wel voor dat ACIII Remastered een beetje meer met de tijd mee kan gaan

Waar ACIII Remastered goed de overweldigende schaal van de Amerikaanse vlaktes weet over brengen, is het op de vlakken van de details en de gameplay een beetje een gemengd pakket geworden. Hoewel in de originele release de mogelijkheid ontbrak om tegenstanders met je hidden blade als default wapen uit te schakelen heeft deze remaster op het gebied van de gameplay wat verbeteringen gekregen die uit de latere delen zijn overgenomen. Zo kon je oorspronkelijk niet naar tegenstanders fluiten om ze van een locatie weg te lokken en in de bosjes uit te schakelen. Het klinkt misschien alsof dat allang in de serie werd toegepast, maar pas in de latere delen is deze functionaliteit geïntroduceerd. Hetzelfde geldt voor details op de minimap. Tegenstanders werden in 2012 nog als rode stipjes op de kaart weergegeven, maar in deze remaster kun je aan de hand van de symbooltjes zien welke kant je tegenstanders opkijken en wat voor type vijand je voor je hebt. Sluipschutters zijn bijvoorbeeld zichtbaar door een klein vizier op hun symbooltje. Het is maar een kleine aanpassing maar het zorgt er wel voor dat ACIII Remastered een beetje meer met de tijd mee kan gaan.

Assassin's Creed 3 Remastered Review (4)

Toch valt wel op dat het spel duidelijk een opknapbeurt is, niet een van de grond af aan opgebouwd nieuw spel. Dat is niet alleen te zien in de animaties van dieren, maar ook het feit dat kleding door karakters heen clipt, dat lijken van tegenstanders raar op de grond blijven liggen, dat er meerdere glitches in het spel zitten die je tegenwoordig nog maar zelden in games ziet en de manier waarop het spel qua missiestructuur is opgebouwd. De Assassin’s Creed-serie is met de jaren duidelijk beter geworden in expositie van het verhaal. In ACIII Remastered zul je helaas nog steeds veel cut scenes moeten doorzitten om vervolgens ook nog, al langzaam wandelend, een instructie of missie te krijgen waarbij je eerst heel geduldig met mensen mee moet lopen.

Daardoor voelt ACIII Remastered, ondanks de grafische verbeteringen, toch nog steeds als een oud spel aan. Het speeltempo is duidelijk wat lager en het blijft vreemd om een verhaal te doorlopen dat zich ook in 2012 afspeelt in plaats van de tegenwoordige tijd. Maar dat is nu eenmaal hoe de serie verhaaltechnisch en qua canon in elkaar zit. Voor de mensen met de season pass van AC Odyssey is het ook tof dat ACIII Remastered gratis te downloaden is. Wat dat betreft kan ik Ubisoft alleen maar een groot compliment geven voor de hoeveelheid content die de season pass bevat dit keer.

Het oordeel

ACIII Remastered is qua hoeveelheid content zeker het geld waard. Als je de beide games op je gemak doorloopt kun je zeker dertig uren aan speelplezier eruit halen. Voeg daar de grote hoeveelheid collectibles, side-quests en de veelvoud aan extra artwork en filmpjes aan toe en ACIII Remastered is een prima game om je tijd mee te doden. Dat de game soms wat ouderwets aanvoelt neemt niet weg dat Ubisoft, qua waar voor je geld, zeker een mooi pakket heeft samengesteld. Nu moet Ubisoft alleen nog een remaster van de originele Assassin’s Creed uitbrengen zodat de hele serie dan eindelijk weer compleet speelbaar is op een enkele generatie consoles. Maar die komt er vast nog wel.

Assassin's Creed 3 Remastered Review

7.5

Goed